Historien om elbilen

Historien om elbilen

Redan i början på 1800-talet hade man allt som behövdes för att tillverka elbilar och laddbara batterier. Holländske professorn Sibrandus Stratingh spann vidare på det och 1835 tillverkade han ett självgående fordon som bara vägde 3 kilo men som endast kunde rulla fram av egen maskin i 15 minuter.

Elektriskt lokomotiv

Genombrottet för självgående fordon fick vänta och istället byggde skotten Robert Davidson ett elektriskt lokomotiv som han visade upp 1842. Topphastigheten var 6 kilometer i timmen och tåget vägde 13 ton, men eftersom räckvidden för loket var ynka 2 kilometer kom man aldrig så långt med projektet.

Den korta räckvidden övertygade människor om att framtiden drevs av ånga och inte elektricitet. Eldare, kolgruvearbetare och lokförare ansåg dessutom att lokomotivet hotade jobben.

Trouvé – Elbåt

Samma år som von Jacobi imponerade på Sankt Petersburgsborna med sin elbåt föddes Gustave Trouvé. Fram till sin död 1902 skapade runt 70 olika uppfinningar. Bland annat den första utomhusbordaren men framför allt det som kan betraktas som den första elbilen – även om den mest liknande en 3-hjulig trampcykel.

Trouvé visade stolt upp sin elbil på en mässa i Paris 1881 och det inspirerade andra att satsa på eldrift – framför allt var det brittiska som tog sig an eldrivna fordon. Tyvärr satte myndigheter och polis käppar i hjulen med lagar och regler som hämmade utvecklingen. Snart hade Frankrike och Tyskland gått om brittiska konstruktörer inom utvecklingen av elbilar.

Frankrike

I mitten på 1890-talet dominerade Frankrike bilindustrin och ledde utvecklingen av elbilar. Charles Jeantaud som tillverkade hästvagnar i sin verkstad byggde 1894 den första elbilen som faktiskt gick att använda. Batteriet vägde 450 kilo och maxfarten var 21 kilometer i timmen. Jeantauds elbil startade en revolution som tog fart i Paris.

Invånarna i Paris använde Jeantauds elbil som taxi och rika familjer köpte sina egna elbilar. Kuskarna förvandlades till chaufförer. Tyvärr hade elbilen kort räckvidd och lång laddtid – till skillnad från bilar med förbränningsmotorer som kunde åka långt och tankas fort. Däremot slog en annan elbil världsrekord i hastighet 1898 – 63 km/h!

Elbilen bryter ny mark

Tack vare tävlingar i höghastighetskörning bröt elbilarna ny mark. Belgaren Camille Jenatzy – Den Röde Djävulen – sprängde 100 km/h-vallen med sin elbil, 29 april 1899. Det bevisade att elbilar kunde köra fort men batteriet i bilen var dessvärre tomt efter 1 000 meter. Sedan behövde batteriet laddas i 24 timmar.

Miljön

Österrikiske biltillverkaren Ludwig Lohner satsade i slutet på 1800-talet på elbilar för att rädda miljön. Han anställde en ung Ferdinand Porsche och tillsammans skapade de elbilar som snabbt blev populära. Men efter ett studiebesök i Frankrike förstod den unge Porsche att elbilen snart var chanslös mot bilar med förbränningsmotorer.

Bajskriser i metropolerna

I slutet av 1800-talet drabbades städer som London och New York av bajskriser. I takt med att människor flyttade in till städerna ökade antalet hästar. Ett färdmedel som människan använt i alla tider. Dessvärre blev hästarna ett allvarligt hot mot både hälsa och miljö. Gator i städerna började stinka av bajs, urin och hästkadaver.

Eltaxi blev snabbt en succé i metropolerna. Fortfarande var laddtider och räckvidd ett problem, men Henry Morris och Pedro Salom – som tillverkade elbilar tillsammans – löste det genom att ha laddstationer runt om i städerna. När batteriet började ta slut körde chauffören dit för att byta till ett färdigladdat batteri. Effektivt och smidigt.

Dödsstöten för elbilen

Snart tog utvecklingen en annan väg. I Detroit 1908 fick en man sin käke avslagen av en startvev på en Cadillac. Olyckan kostade honom livet. För att undvika fler olyckor fick Charles Kettering uppdraget av Cadillac att hitta en lösning. Tillsammans med duktiga konstruktörer presterade Kettering den elektriska startmotorn.

Den elektriska startmotorn blev tyvärr dödsstöten för elbilen. Inte förrän i början på 2000-talet väcktes intresset för elbilen igen. Det var då tre amerikaner grundade Tesla, ett bilmärke döpt efter ingenjören och uppfinnaren Nikola Tesla. Idag är bilmärket Tesla mer eller mindre synonymt med elbilar och leder utvecklingen in i framtiden.

Framtidssäker Elbilsladdning

Vill ni vara med på vår resa mot framtidssäker elbilsladdning och denna gång är vi säkra på att elbilen är här för att stanna. Men vi vet också att laddning av elbilarna måste hänga med i samma takt som fler och fler väljer eldriven bil. Se till att ha en laddare hemma, på arbetsplatsen och snabbladdning för destinationsresor. Hör av dig till oss på NewCharge så hjälper vi dig med allt från hårdvara till installation och betaltjänster, driftövervakning och debitering.

Search
Kategorier

Dela

Mer Att Utforska

Kontakt
Infonewcharge.se eller Ring 0733324439
Previous slide
Next slide